torsdag den 1. oktober 2015

Det må du (ikke) bruge andres tekst, billeder og videoer til

Som bekendt er den her blog en lang opremsning af andres fremragende arbejde. Faktisk tror jeg ikke, jeg har skrevet mange informationer, jeg selv kan tage æren for. Men det er også meningen. Formålet er at samle de bedste tekster, data, fotos, grafikker, analyser osv., som jeg har fundet, som kan hjælpe dig, hvis du står og overvejer at bruge sociale medier til at formidle din forskning.

Derfor de mange links og de forholdsvis (desværre) få fotos på bloggen. For det er med at holde tungen lige i munden, hvis man skal følge de regler, der er for at bruge andres materiale på sociale medier.

Helt kort sagt:

Det må du (bl.a.) ikke:

  • Bruge andres billeder, med mindre, du har fået lov af både ophavsretholder (oftest fotograf) og eventuelle personer på billedet.
  • Kopiere og indsætte hele eller meget store dele af andres tekster i fx din egen blog (heller ikke, hvis du skriver, hvem der er forfatteren).


Det må du (bl.a.) gerne:

  • Citere et kort uddrag af andres tekst, hvis du også skriver, hvem forfatteren er.
  • Linke til andres blogs, hjemmesider osv
  • Dele posts, billeder osv. inden for det sociale netværk, de oprindeligt er lagt op på - ex. Facebook, Twitter, LinkedIn osv. - med den del-funktion, der findes i netværket.
  • Embedde videoer fra fx YouTube - så længe du bruger den embedfunktion, der er på YouTube eller det relevante sociale medie. (Men sørg for at være sikker på, at videoen er lovligt uploadet til YouTube - altså at den, der har uploadet også har rettighederne til videoen eller fået lov til at uploade).

Det her er bare nogle af grundreglerne, og hvis jeg skrev mere, ville jeg formentlig komme til at snitte grænsen for, hvad det er okay at citere fra andres tekster. Så i stedet vil jeg stærkt anbefale, at du tager et kig på nogle af de steder, hvor jeg har set reglerne forklaret.

Læs fx denne artikel af Charlotte Steentoft fra Digital Works.

Prøv også at se på denne side, hvor Dansk Journalistforbund har lavet en storyfy over tweets fra et oplæg, forbundets jurist Anders Sevel Johnsen holdt om emnet i forbindelse med Social Media Week i København i foråret 2015.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar